dijous, 5 de juny del 2008

Avui a cinquè i sisè!

He proposat un conte i, en un principi, m'ha semblat que es pensaven que els tractava de “catetos”. Quan han vist la portada plena de colors i d'il·lustracions infantils, m'ha donat aquesta sensació, més a sisè que a cinquè, és clar.

He començat pel títol i per les autores i, altre cop...

Hi havia una vegada...

Anava avançant l'explicació i mostrant les imatges i aquí ja es podia anar més enllà, ja hi ha persones que permeten i entren en la ironia. Se'ls veia que xalaven, però també els feia una certa vergonya haver-ho d'admetre. XD

Quan he arribat a la pàgina clau, l'he mostrada amb molta solemnitat. He remarcat amb entusiasme la frase que diu: AMOR A PRIMERA VISTA.

Hi ha hagut cares de tota mena: sorpresa, dubte, incredulitat, pòquer, somriures per sota el nas...de tot.

Hem acabat el conte amb el tradicional I VAN SER FELIÇOS I VAN MENJAR ANISSOS!!

Llavors els he preguntat si aquest conte anava per on ells s'esperaven i han dit que no, és clar; cosa que m'ha generat la següent pregunta: i què esperàveu, doncs? La resposta d'ells ha estat la tòpica.

Jo he anat més enllà: creieu que aquests nois van en contra de la llei? Molts han dubtat, alguns han dit que no i molts han dit que sí, que actuaven contra la llei.

Llavors he preguntat si ho trobaven ben fet o mal fet i la majoria no ha respost. S'han quedat sense saber què dir.

La reflexió que hem fet aquí és la de fer adonar que, tot i que una cosa és acceptada per la llei pot ser que no estigui ben vista per la gent i una mostra la tenen amb les respostes que han donat en fred, davant la pregunta de si ho trobaven ben fet o no. Hem comentat que aquí no posaran mai a la presó una persona per ser com aquests nois; els qui posen a la presó són els que van contra la llei com els lladres els assassins, els estafadors,...

He reconduït el tema demanant-los paraules que definissin aquests dos nois del conte i n'han sortit un bé de déu: la primera, maricons, després ja han vingut altres paraules com gai, gay, homosexual, mig home, invertit, tort, desviat, marieta, mariques,... Llavors he demanat les corresponents paraules en femení i han dit: lesbis, lesbianes, tortilleres, bolleres, marimachos,...

Aquestes paraules les he escrit a la pissarra amb blau i els he demanat que n'afegissin més que parlessin del tema i han afegit: bisexual, transsexual, transvestit i, amb ajuda,heterosexual. També les he escrites amb color blau.

A partir d'aquí hem reflexionat col·lectivament sobre les paraules que ens sonen com a insults i les hem encerclat amb negre i els he demanat que em diguessin més insults, però que no fessin referència a res de caràcter sexual i han dit idiota, imbècil, tonto, capullo, gilipolles, i tota una lletania que ha omplert la pissarra. Les he escrit amb negre.

He preguntat:

Per a què serveixen els insults? Per dir-los quan algú t'ofèn, et fa mal o et molesta.

Els insults escrits amb negre, a qui ataquen? A les persones a qui volem tornar l'ofensa, a qui ens molesta, a qui ens fa mal.

Els insults escrits amb blau, però encerclats de negre, a qui ofenen? De moment han contestat el mateix que a la pregunta anterior, però algú més reflexiu ha dit que no ofenen a qui li diem sinó als qui són homosexuals i que no tenen cap culpa que nosaltres estiguem enfadats.

He demanat si sabien alguna altra paraula que es fes servir d'insult, que pogués ofendre a tot un col·lectiu i han dit moro i gitano.

Finalment els he demanat què volien que en fes de les paraules que tenien alguna cosa de negre i m'han dit que les esborrés. Així, ens han quedat les paraules blaves que ens sonaven correctes gai, gay, homosexual, lesbis, lesbianes, bisexual, transsexual, transvestits i heterosexual, que per acabar la sessió, hem definit.

Classe correcta, seriosa i ben aprofitada.

Que bonic és ser i fer de tutor o tutora!!

Us presento l'experiència de la meva companya al Cicle Inicial

DESCÁRGATE EL PDF EN CASTELLANO



6 comentaris:

Miquelarts ha dit...

Una sesión muy interesante, sobre todo por el tema de que aquello que es aceptado por la ley no tiene por qué ser aceptado por la gente, y este tema es en el que los colectivos lgtb estamos trabajando, entre otros temas, en la educación, porque una vez conseguida la igualdad a nivel legal, muy distinta es la realidad social, donde aún estando las cosas mejor, queda mucho por hacer en este terreno todavía, algunos de tus alumnos son una prueba de ello, pero que sin embargo, estos debates que hacen reflexionar contribuyen a hacerles pensar sobre algunas de sus concepciones, y sobre lo que algunos insultos suponen respecto a personas o colectivos aun cuando simplemente se quiere ofender a una persona. Desde luego, una sesión muy productiva ^^.

Un abrazo.

xico85ian ha dit...

Productiva, es aquello que te sale bien y que luego puedes utilizarlo en un futuro, futuro en el que los valores tienen que estar mas presentes, valores donde los insultos no son aceptados, valores donde hacer daño a la gente hace daño, al fin y al cabo la gente es como nosotros seres humanos que tambien nos pueden hacer daño...

Escribiendo como siempre.. lo ke se me pasa por la cabeza... xD mis escritos sin sentido... xD

Abrazos, con cariño,
ian^^

PD: Genial la clase !!!

Anònim ha dit...

Rosa ja tinc moltes ganes de saber com reaccionaran els meus alumnes de segon!

I amb lo de l'àrea de ciutadania ja hi pots comptar! és clar que m'apunto!

xico85ian ha dit...

Lo dit a tu amiga... tambe va per tu !!


Es increible lo que fa un conte,
Es increible lo que canvien les coses,
Es increible lo que fa una profesora,
Es increible la resposta de la canalla,

Pero aixo no seria posible sin el vostre entusiasme que feu al contar el conte, i veure com respon la canalla, canalla que us fa emocionar amb la vostra ilusio per ensenyar, en canvi a mi i segurament a altres com jo, ens emocionem a llegir com us emocioneu i ens ajudeu a que el que ens passa a molts canvi en aquests nous nois i noies qeu no solament son el nostre present si no tambe el nostre futur!!!

Moltes gracies !!!

Abraçades, amb afecte,
ian^^

Neus Gallart Josa ha dit...

Hola Rosa i companyia,

he llegit la teva entrada i segueixo les altres d'"l'efecte dòmino", també podríem dir "gota" (perquè cala poc a poc i esquitxa als altres) i m'he quedat gratament sorpresa del vostre treball. Educació en valors, i tant!!
També, suposo que per defecte professional, m'he fixat en l'estructura de la sessió: participativa, oberta a la reflexió, pensament crític, relaciona educació-societat, etc.
Es segueixo des de l'altra banda de la xarxa...
Una braçada a tots i totes,
Neus

Anònim ha dit...

Hola Rosa, pel que es veu avui la Marta ha explicat el conte als seus nens i nenes de 2on.
A l'hora de sopar la Júlia ha plantejat el tema al seu germà i n'han estat parlant sense que jo sabés que me'ls escoltava.
Quan els he preguntat de què parlaven, la Júlia m'ha dit que a la classe havien fet una cosa molt xula però que no acabava d'entendre segons què. Els he tornat a deixar sols.
Han parlat dels insults, dels matrimonis gais, de l'adopció dels fills,... La Júlia no entenia perquè els nois gais prefereixen altres nois. El Guillem li deia que potser anaven a escoles on només hi havia nois i no coneixien cap noia.
Bé, ells s'han mostrat molt progressistes en el sentit de que accepten el fet gai i no estan d'acord en utilitzar paraules insultats per referir-se a ells, etc. De totes maneres, quan els he plantejat si els agradaria tenir un amic gai el Guillem, preadolescent ell, ha dit que no massa. Tampoc els agradaria tenir dos pares o dos mares. La Júlia diu que ella vol pare i mare. A més si fos filla de gais això voldria dir que és adoptada, i ella no vol ser adoptada.
En fi, progressistes mentre no els afecti directament i conservadors en la intimitat.
De totes maneres ja es prou. N'han parlat entre ells i n'hem parlat tots tres.
Esperem que les noves generacions siguin més tolerants i obertes que les que ens han precedit.
Una abraçada Rosa. Una abraçada Marta.